شش کاری که مشتریان ما را در پاییز ۹۹ دو برابر می کند !

یکی از عواملی که روی میزان فروش یک فروشگاه تاثیر می گذارد, تعداد مراجعین آن مغازه است. اصطلاحا میزان پاخور مغازه چقدر است؟ برای بالابردن تعداد مشتریان احتمالی روشهای مختلفی وجود دارد، که ما در این نوشتار تنها به روشهایی می پردازیم که بدون هزینه قابل توجه توسط فروشنده یا مدیر فروش به راحتی قابل اجراست.

راههای جذب مشتری در نمایشگاه متنوع است، به کارگیری این راه ها موجب می شود ویترین گردها به داخل مغازه ما وارد شوند. عدم رعایت این موارد موجب کاهش ورود خریدار به مغازه می شود.

اگر به بالا رفتن تعداد مشتریانتان علاقه دارید این مقاله را از دست ندهید.

۱. راههای جذب مشتری در مغازه : ظاهر مغازه

اگر بتوانیم شش اصل زیر را ویترین فروشگاهمان رعایت کنیم، کار مهمی در جذب مشتری به داخل مغازه انجام داده ایم. اولین برخورد مشتری با ما معمولا از طریق ظاهر مغازه اتفاق می افتد. البته ویترین در شغل های مختلف متفاوت است. مسلما ویترین مغازه های پوشاک با ویترین یک فست فود متفاوت است، شما ببینید چطور می توانید این اصول را در شغل خودتان رعایت نمایید.

لطفا در قسمت توضیحات شغل خودتان و مشکلی را که در رعایت این شش اصل دارید را بنویسید.

روشنایی و نور مناسب : عامل جذب مشتری به مغازه

در بسیاری از مشاغل خوب است که پیاده روی مقابل مغازه را روشن نماییم. البته نور پیاده رو باید کمتر از داخل فروشگاه باشد. از نورهای تیز با احتیاط استفاده کنیم تا چشم رهگذران را خیره نکند.

در مقابل استفاده از چراغهای چشمک زن و یا چرخان پیشنهاد می شود.

دمای مناسب

وقتی از مقابل برخی از فروشگاهها رد می شوید: در زمستان باد گرم و در تابستان باد خنک از داخل فروشگاه می اید. همین فضای گرم در زمستان و خنک در تابستان باعث ورود بیشتر خریداران احتمالی و توقف بیشتر آنان می شود.

سعی کنیم تا دمای فروشگاهمان به صورت مناسب و مطبوع باشد. همین امر هم باعث جذب بیشتر مراجعین و هم تمرکز بیشتر آنان برخرید می باشد. حضور در فضای خیلی سرد یا خیلی گرم باعث می شود مشتری احساس خوبی نداشته باشد و زودتر از فروشگاه خارج شود.

آراستگی

وقتی نمای بیرونی مغازه بهم ریخته باشد، این حس در مشتری القا می شود که این فروشگاه بی نظم و انظباط است. به عکس اگر ظاهر مغازه آراسته باشد، مشتری احساس امنیت و آسودگی پیدا می کند. ما به اعتماد مشتریان نیاز داریم، اولین جایی که مشتری با ما و مغازه ما برخورد می کند، نمای ظاهری فروشگاه است.

حذف المان های غیر ضروری از ظاهر مغازه به آراستگی کمک می کند.

اجناس

اجناسی را در ویترین بگذارید که بیشترین فروش را دارند، اینطوری مشتریان بیشتری به داخل مغازه شما می آیند.

تمیز بودن

ویترین مغازه (بلکه همه جای مغازه ) تاحد امکان تمیز باشد. حتی اگر شده برای این کار هزینه اضافی و جداگانه ای بپردازید.

مرتب بودن

ظاهر مغازه باید کاملا مرتب باشد، نامرتب بودن نشان از بی توجهی شما به شغلتان است!

بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری: دادن اطلاعات مفید در ویترین مغازه

سعی کنید در ویترین مغازه اطلاعات خوبی در مورد دغدغه مشتری به او بدهید. مثلا اگر یک فروشگاه عطاری دارید، بگویید جزوه ای در مورد مداوا با گیاهان دارویی در منزل را به رایگان از داخل مغازه دریافت کنید، یا اگر یک فست فود دارید بنویسید که جدول میزان کالری هر کدام از ساندویج ها را از داخل تهیه کنید.

البته در این یادداشتها باید بزرگ بنویسید که هیچ اصراری بر خرید از ما نیست ولی اطلاعات را دریافت کنید.

به روز بودن مغازه

ظاهر مغازه باید به صورت مرتب (حداکثر هفتگی) بررسی شود و هر گونه زائده ای را از ظاهر مغازه حذف نماییم.

دمای فروشگاه عامل جذب و ماندگاری خریداران

وقتی از مقابل برخی از فروشگاهها رد می شوید: در زمستان باد گرم و در تابستان باد خنک از داخل فروشگاه می اید. همین فضای گرم در زمستان و خنک در تابستان باعث ورود بیشتر خریداران احتمالی و توقف بیشتر آنان می شود.

سعی کنیم تا دمای فروشگاهمان به صورت مناسب و مطبوع باشد. همین امر هم باعث جذب بیشتر مراجعین و هم تمرکز بیشتر آنان برخرید می باشد. حضور در فضای خیلی سرد یا خیلی گرم باعث می شود مشتری احساس خوبی نداشته باشد و زودتر از فروشگاه خارج شود.

زمان کار

یکی از آیتم های موثر در میزان مراجعین ساعت کار مغازه است. اگر مشتریان مغازه ما محلی هستند (مانند بسیاری از سوپرمارکتها) ساعت کار ما می تواند عامل تمایز ما از دیگر همکارانمان باشد، البته قاعدتا میزان فروش ما با گذشت زمان بالا خواهد رفت, زیرا اهالی محل متوجه می شوند که ما تا دیروقت باز هستیم.

اگر فروشگاه ما در بورس کالا هست آنوقت با افزایش ساعت کار می توانیم تعداد بیشتری از خریداران را جلب کنیم. برای این کار خوب است یک هفته آزمایش کنیم و ببینیم تعداد مراجعین در ساعتهای پایانی چه میزان می باشد.

۲. روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر : فروشنده مناسب

اگر در مغازه خودتان کار فروش را انجام می دهید و یا کارمند دارید، بدانید که یکی از تاثیرگذارترین آیتم ها در میزان فروش یک فروشگاه، فروشنده و نوع رفتار اوست.

آغاز مهم است

هنگام وارد شدن یک فرد خوش برخورد باشد

وقتی مشتری به داخل فروشگاه می آید، فضای سرد و بی روحی بین مشتری و فروشنده پیدا می شود. برای شکستن این فضا تکنیکهایی وجود دارد که به آنها روشهای یخ شکنی ice breaking می گویند.

احترام و صمیمیت توام

خیلی مهم است که پرسنل ما در بدو امر رفتاری بسیار صمیمی و ویژه با مراجعین داشته باشد. اگر فردی که اولین برخورد را با مراجعین دارد، خونگرم بوده و بتواند با مراجعین ارتباط خوبی را برقرار کند، جذب افراد و ورودشان به مغازه بیشتر می شود.

فروشنده نسبت به هر کسی که وارد فروشگاه می شود باید رفتاری با احترام و در عین حال صمیمی داشته باشد.

فروشندگان باید تمرین کنند که رفتار صمیمی با مشتریان داشته باشند، تا افرادی که وارد فروشگاه می شوند احساس آرامش و امنیت نمایند، در عین حال این صمیمیت نباید باعث شود مشتری احساس کند به او احترام نمی گذاریم.

فروشندگان باید رفتاری محترمانه با مراجعین و با دیگر پرسنل فروشگاه داشته باشند. البته جنسیت و شخصیت مراجعین نیز در این امر بسیار تاثیرگذار است. به طور کلی رفتار پرسنل فروش باید یک قدم رسمی تر از مراجعین باشد.

البته حفظ احترام مراجعین و در عین حال صمیمی بودن با آنان کار دشواری است، که باید با تمرین و نقش بازی کردن ملکه ذهن پرسنل فروش قرار گیرد.

پیشنهاد عملی ما این است که پرسنل فروش در مقابل مدیر فروش نوع بیان و رفتاری را که باید با مشتری داشته باشند تمرین کنند تا بتوانند در عمل هم صمیمی و هم با احترام رفتار کنند.

پوشش یک دست

اگر فروشندگان و کارمندان یک فروشگاه لباس یک دست و ست بپوشند، هم مشتریان می توانند راحت تر آنها را پیدا کنند و هم نشان دهنده سازمان یافته بودن و نظم فروشگاه است.

پرسنل فروش بدون تلفن همراه

بعضی وقت ها فروشندگان در داخل مغازه نشسته اند و مشغول بررسی شبکه های اجتماعی یا بازی یا صحبت با تلفن همراهشان هستند. مشتری وقتی داخل مغازه ما می آید توقع پاسخ گویی دارد. اگر می خواهیم به کار دیگری مشغول باشیم، باید پستمان را به همکارمان بسپاریم و ترجیحا در جایی که در دید مشتری نباشیم به تلفن همراهمان برسیم!

جذب مشتری با بهبود رفتار فروشنده

فروشنده اثر بسیار مهمی در فروش دارد، اگر خودتان کار فروش را انجام می دهید، این موارد را رعایت کنید و به سرعت نتیجه را مشاهده نمایید، و در غیر این صورت همکاران فروش را به این مهارتها مجهز نمایید تا جذب مشتریان بیشتر شود.

دقت کنیم که تمام این موارد برای ورود مراجعین به داخل مغازه ماست، پس باید توسط اولین فردی که رهگذران در خیابان او را می بینند و با او برخورد دارند اجرا شود.

۱. لبخند بزنید تا مشتری را جذب کنید!

لبخند زدن تاثیر قابل ملاحظه و ناخودآگاهی روی مشتریان دارد. وقتی ما با فردی روبرو می شویم و او لبخند به لب دارد، ناخودآگاه ما احساس امنیت و اطمینان می کنیم، به خاطر همین است که در تحقیقات مختلف مشاهده شده است وقتی تصویر یک لبخند در بالای صندوق یک فروشگاه قرار می گیرد، میزان فروش بالاتر می رود. وقتی فردی به ما لبخند می زند ناخودآگاه ما هم به او لبخند می زنیم و حس بهتری به ما دست می دهد.

همواره سعی کنید اولین فردی مراجعین مغازه با او برخورد می کنند لبخند به لب داشته باشد! این کار به ظاهر ساده نقش مهمی در جذب و ورود مراجعین دارد.

شاید برایتان جالب باشد که برخی سازمانها برنامه خاصی برای آموزش لبخند زدن به پرسنل خود دارند! برای تمرین عضلات صورت به خنده رو بودن، قرار دادن یک خودکار به صورت افقی در بین دندانها ماهیچه های صورت را برای داشتن لبخندی زیبا آماده می کند. این کار باید به صورت روزانه ۱۰ دقیقه صورت گیرد تا چهره ما خنده رو و لبخند ما زیبا باشد.

جالب است که با اینکه این نکته را همه می دانیم ولی در بسیاری از فروشگاه ها شاهد فروشنده هایی “غیر خنده رو” (شما بخوانید اخمو) هستیم!

۲. سمج نبودن

برخی مواقع که در بازار قدم می زنیم، با فروشندگانی برخورد می کنیم که می خواهند به هر قیمتی که شده مشتری را به داخل فروشگاه بکشانند و چیزی به او بفروشند! بسیاری از مراجعین برای اینکه توسط این افراد به دام نیافتند! از خیر بازدید از آن فروشگاه می گذرند و به فروشگاه دیگری مراجعه می کنند.

در بسیاری از موارد اگر اولین فردی که با خریداران احتمالی برخورد می کند صراحتا اعلام کند که هیچ اصراری بر فروش ندارد، و تنها می خواهد راهنمایی و کمکی به مراجعین نماید، میزان ورودی خریداران افزایش می یابد.

۳. شخصیت فروشنده عامل فروش بیشتر

زمانی در یک فروشگاه بزرگ کار می کردم، دفتر فروشگاه در طبقه بالا و دور از نظر مراجعین بود. صاحب فروشگاه که فردی با بیش از ۸۰ سال سن بود بیشتر اوقات در نزدیک در فروشگاه می نشست و برخی اوقات هم در دفتر فروشگاه.

برای ما جالب بود که وقتی “حاج آقا” نزدیک در ورودی فروشگاه حضور پیدا می کرد, میزان مراجعه و خرید خریداران بسیار بیشتر از وقتی بود که ایشان در دفتر فروشگاه حضور داشتند.

دیدن یک پیر مرد جا افتاده به مشتریان این حس را می داد که این فروشگاه معتبر است و می توانند با اطمینان از آن خرید کنند.

در برخی فروشگاهها اولین برخورد مراجعین با یک فرد بد اخلاق (مسئول نگهبانی، سرایدار , آبدارچی و …) می باشد و همین باعث کاهش تعداد ورودیهای مغازه می باشد.

در زیر برخی از خصوصیتهای لازم برای فردی که اولین برخورد را با مراجعین دارد, در زیر درج شده است.

۴. فروشنده آراسته

پوشش و آرایش پرسنل فروش بسیار در چشم مراجعین است. ما در چند ثانیه فرد مقابلمان (و فروشگاه مقابلمان ) را برانداز می کنیم و تصمیم به خریدن یا نخریدن از آن فروشگاه می گیریم.

اگر نوع پوشش فروشنده نامناسب باشد، میزان فروش کاهش می یابد. البته در صنفهای مختلف نوع پوشش می تواند متفاوت باشد، مثلا در یک فست فود ما متوقع یک نوع پوشش هستیم در حالی که یک کتاب فروشی نوع پوشش دیگری را می طلبد، حتی درون یک صنف مثلا فروشگاههای لباس مردانه تیشرت فروشی ها با کت و شلوار فروشی ها مخاطبین متفاوتی دارد و لذا توقع ما از پوشش فروشندگان متفاوت است. همچنین التزام به شئونات فرهنگی شهرهای مختلف نیز موجب ایجاد حس بهتر در مراجعین و بالا رفتن تعداد آنان می باشد.

۵.فروشنده با اطلاع

اگر فروشنده اطلاعات کافی در مورد محصولات نداشته باشد، نمی تواند راهنمای خوبی برای مشتریان باشد. فروشنده باید بتواند نیاز مشتری را بیابد و محصول متناسب را پیشنهاد دهد.

سعی کنیم تا حد ممکن یک فرد را در ابتدای فروشگاه داشته باشیم که تمام حواسش به رهگذران باشد, هر کس به ویترین ما نگاه نمود را به داخل فروشگاه دعوت نماید.

Your Content Goes Here

۳. راههای جذب مشتری در نمایشگاه : توجه به حسهای مختلف انسانها

وقتی صحبت از فروشگاه می شود، معمولا ما به ظاهر آن توجه می کنیم، و عملا ذهنمان به تصویر بصری که از فروشگاه داریم منعطف می شود. در حالی که عموم خریداران چهار حس دیگر هم دارند!

بویایی، ۷۵درصد احساسات با بویایی است!

وقتی از جلوی برخی قهوه فروشیها رد می شویم، تمام خیابان را بوی قهوه پر می کند، خیلی وقتها به خاطر همین عطر به داخل قهوه فروشی کشیده می شویم و قهوه می خریم!

ولی استفاده از بویایی فقط به قهوه فروشی خلاصه نمیشود, در مشاغل دیگر هم از بویایی میتوان استفاده نمود.

در درجه اول سعی کنیم بوی نا مطلوب در فروشگاه نباشد!

در مرحله بعد اگر عطر خاصی متناسب با شغل ماست، از آن رایحه استفاده کنیم!

و در نهایت از رایحه های شیرین مثل وانیل برای خانمها فروش را دوبرابر می کند. ماندگاری مشتری بیشتر می شود

بوی قهوه لذتبخش است و حافظه کوتاه مدت را تقویت کند.

روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر: استفاده از حس لامسه

در برخی از شغلها مانند پارچه فروشی حس لامسه خیلی کاربرد دارد: مشتری تا زیر دست پارچه را حس نکند خرید نمی کند، در برخی مشاغل از لامسه کمتر استفاده می شود: مثلا فست فود ها نمی توانند ساندویج را به مشتری بدهند تا دست مالی کند و بعد تصمیم بگیرد که بخرد یا نخرد!

خیل از مشاغل هم ظاهرا با لامسه مشتری کاری ندارند، ولی همین که جنس را به مشتری بدهیم ببیند و در دست بگیرد در میزان جذب مشتری موثر است: کاری که در برخی از نمایشگاه های موبایل می شود. موبایلها روی میز هست و مشتریان آنها را در دست می گیرند، برانداز می کنند و سپس تصمیم به خرید می گیرند. اگر شما بخواهید موبایل بخرید، وارد کدام فروشگاه می شوید: فروشگاهی که موبایلها در زیر شیشه هستند یا فروشگاهی که موبایلها را روی میز گذاشته و می توانید آزادانه موبایلها را در دست بگیرید؟

چشایی

یادم هست سالها پیش در دوران کودکی به همراه پدرم به اصفهان رفته بودم و پدر برای خرید گز به فروشگاه گز سلامتیان رفتند، آنجا انواع گز را به مشتری تعارف می کردند و اصرار که گز ما را تست کنید. این رفتار هنوز هم خاطره آن فروشگاه و نام برندش را در ذهن من ثبت کرده است!

پذیرایی از مشتریان با خوراکی فقط مخصوص فروشگاه مواد غذایی نیست، تقریبا هر فروشگاهی می تواند از مشتریان پذیرایی کند: در حد یک شکلات، شیرینی، یک لیوان شربت در تابستان یا یک استکان چای در زمستان! و البته مهمتر از پذیرایی، نحوه پذیرایی است. شاید گذاشتن یک عدد دستمال کاغذی تا شده در کنار یک فنجان چای خیلی هزینه بر نباشد، ولی نشانه نظم و انظباط فروشگاه ماست.

پذیرایی مناسب علاوه بر جذب مشتری، موجب بالا رفتن میزان خرید مشتریان هم می باشد.

شنوایی

داخل برخی لباس فروشیها پر از صداهای ناهنجار است، موسیقیهای تند و با صدای بلند. قطعا استفاده از حس شنوایی هم در جذب مشتری به داخل مغازه موثر است، هر چند به شخصه تا جایی که بتوانم سعی می کنم از چنین فروشگاههایی خرید نکنم!

نوکیا و ایرانسل با صدا برندسازی کرده اند.

بینایی: بخش بندی

علاوه بر ظاهر مغازه که در جذب مشتری نقش عمده ای دارد و در جای خودش مفصل در موردآن صحبت شد، میتوانیم از المانهای بصری جهت هدایت بهتر مشتری استفاده نمود. مثلا می توانیم با استفاده از رنگ کفپوش بخش های مختلف فروشگاه را از هم جدا کنیم.

۴. راههای جذب مشتری در مغازه: محصولات مناسب

مشتری برای خرید محصولات ما به داخل مغازه می آید. لذا باید محصولات را به نوعی ارائه کنیم که مشتری جذب فروشگاه ما شود.

تنوع محصولات

مشتری معمولا دوست دارد وارد مغازه ای شود که تنوع محصولات خوبی داشته باشد، به اصطلاح جنسش جور باشد. البته تنوع محصول را باید با توجه به اهداف فروشگاه تعریف نمود. یعنی ممکن است یک فروشگاه فرش ماشینی فقط فرش فانتزی داشته باشد و فرشهای سنتی را کار نکند، ولی در همان حیطه فرشهای فانتزی باید تنوع محصولاتش خوب باشد!

ویترین چیدن

چیدمان ویترین خودش یک هنر است، لباس فروشیها در این زمینه باید دقتهای ویژه ای نمایند، آنچه در اینجا گفته می شود عمومی تر است و قطعا هر صنف و هر فروشگاهی با توجه به نوع محصولات، میزان ویترین و بسیاری از عوامل دیگر ویترین مغازه را می چیند. منظورمان از ویترین فقط ویترینهای شیشه ای مغازه ها نیست، آنچه را که مشتری در نگاه اول می بیند ما به عنوان ویترین در نظر می گیریم.

در چیدمان ویترین معمولا باید محصولاتی که پر فروشتر هستند بیشتر در معرض دید رهگذران قرار گیرند. اگر در فروشگاه چند دسته جنس داریم سعی کنیم از هر دسته حداقل یک نمونه داخل ویترین داشته باشیم.

محصولات تمیز و تازه

هر چند یک بار از بیرون به مغازه نگاه کنید، از دید یک رهگذر، ببینید چیزی اضافه نیست؟ ویترین نیاز به نظافت ندارد؟ نوشته ای تاریخ گذشته روی شیشه نزده اید؟ و … خلاصه هر چند وقت یکبار ویترین را خانه تکانی کنید!

نمونه دادن به مراجعین : راهی برای جذب رهگذران به فروشگاه

اگر بتوانیم به رهگذرانی که ویترین ما را تماشا می کنند چیزی بدهیم، میزان ورودی به مغازه و نیز میزان فروش ما افزایش می یابد. مثالش عطر فروشیهایی است که تستر در خیابان می دهند، یا شیرینی فروشی که یک ظرف شیرینی را به عابران تعارف می کند! شما در شغل خودتان چه چیزی را می توانید به رهگذران هدیه دهید؟

شاید اگر فروشنده عسل باشید بتوانید برگه ای را به رهگذران بدهید که در آن راههای خانگی تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی ذکر شده باشد. لطفا لحظاتی فکر کنید که چه هدیه را به رهگذران می توانید بدهید که برای شما هزینه زیادی نداشته باشد و در عین حال برای مشتریانتان ارزشمند باشد!

۵. روانشناسی جذب مشتری : ایجاد اطمینان در مراجعین

می گویند در هر ثانیه مغز چند بار محیط پیرامونی ما را اسکن می کند تا اگر تهدیدی در اطراف ما باشد آن را بیابد! فروشگاه ما از دید رهگذران باید امن باشد تا وارد آن شوند. یعنی مطمئن باشد که با ورود به مغازه ما چیزی را از دست نمی دهد.

اصراری به فروش نیست

شاید گفتن اینکه ” لطفا از نمونه های ما بازدید کنید، هیچ اصراری به خرید نیست” این ذهنیت را در رهگذران ایجاد کند که در این فروشگاه مجبورم نمی کنند، همین اطمینان موجب ورود بیشتر رهگذران علاقه مند به فروشگاه ماست.

وقت شما را نمی گیرم

سعی کنیم واقعا وقت مشتری را نگیریم، (و در مقابل کاری کنیم که مشتری دوست داشته باشد در فروشگاه ما بیشتر بماند: این قسمت را در بندهای دیگر توضیح داده ایم) وبه مشتری هم در ابتدای ورودش بگوییم که برای وقتش ارزش قائل هستیم. تمام تلاشمان را بکنیم تا نیاز واقعی مشتری را سریع بیابیم و بهترین محصولاتمان را متناسب آن نیاز عرضه کنیم!

اگر مناسب شما نیست می گویم

وظیفه ماست که اگر محصولمان متناسب نیاز مشتری نیست، به او اعلام کنیم، همین موضوع را قبل از ورود به مشتری بگوییم تا حس بهتری در او ایجاد شود.

فضای مناسب فروشگاه

فضا و روشنایی محیط فروشگاه به ایجاد حس اطمینان کمک می کند. منظورم از فضا نوع دکوراسیون، نوع صحبت فروشندگان و کارکنان با هم و … است.

اگر فروشندگان با کلمات سبک با هم صحبت کنند، قطعا فضای مناسبی برای مشتری نخواهد بود.

۶. بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری: خدمات ورای توقعات مراجعین

مراجعین یکی از بهترین رسانه های هر فروشگاهی هستند. وقتی دوست من از تجربه خوبش در خرید از یک فروشگاه می گوید من ترغیب می شوم به آن فروشگاه سر بزنم. وقتی برادر من از یک رستوران تعریف می کند, در ذهنم آن رستوران را در فهرست رستورانهای خوب جای می دهم. اگر کاری کنیم که هر کس که از ما خرید نمود، از ما تعریف کند، آنوقت می توانیم منتظر آمدن خریداران جدید به فروشگاهمان باشیم.

نکته مهمی که ممکن است از یادمان برود این است که خریداران، علاوه بر محصول و قیمت محصولات ما، خدمات ما را هم برای دیگران نقل می کند. مثلا اگر در یک لباس فروشی مراجعین با یک نوع شیرینی خاص پذیرایی شوند، خاطره این پذیرایی در ذهنشان می ماند. (به شرط اینکه در فروشگاه های مشابه چنین اتفاقی نیافتاده باشد)

سال ها پیش پدر و مادرم در جاده هراز در رستورانی نهار خوردند, وقتی آمدند سوار ماشینشان شوند دیدند که ماشین کاملا شسته شده است، در آن سال این کار به عنوان یک خدمت ویژه در ذهن آنان مانده بود و برای دیگران نیز نقل می نمودند.

من چند سال قبل در یک دوره آموزشی شرکت نموده بودم و سیستم پیگیری دقیق آن موسسه برایم جالب بود، و برای افراد مختلفی بازگو نمودم.

اگر ما بتوانیم در فروشگاه خودمان خدماتی را به مراجعین ارائه کنیم که بیش از توقع آنان باشد، میتوانیم از هر یک از آنان یک رسانه تبلیغاتی بسازیم.